Gazdaság,  Hírek

Új szabályok a halasztott fizetés védelmében a vásárlók érdekében

A brit kormány nemrégiben bejelentette, hogy új szabályokat vezet be a vásárlók védelmében, akik a vásárolj most, fizess később (BNPL) szolgáltatásokat használják. A kormány célja, hogy véget vessen a „vadnyugat” állapotának, amely a szabályozatlan kölcsönzést jellemzi. Az új jogszabály értelmében a hitelezőknek kötelezően el kell végezniük a hitelképeségi ellenőrzéseket, hogy megakadályozzák az embereket abban, hogy túl sok adósságot halmozzanak fel, emellett a vásárlók gyorsabb hozzáférést kapnak a visszatérítésekhez.

Az utóbbi időben jelentős mértékben megnőtt a BNPL használata, és a brit statisztikák szerint körülbelül 11 millió ember használta ezt a szolgáltatást az elmúlt évben. Azonban sokan aggódnak amiatt, hogy egyes felhasználók többet költenek, mint amennyit megengedhetnek maguknak. A fogyasztóvédelmi csoportok üdvözölték a kormány lépését, hangsúlyozva, hogy sok felhasználó nincs tisztában azzal, hogy valójában kölcsönt vesz fel, amit később esetleg nehezen tud visszafizetni. A BNPL lényege, hogy a vásárlók a vásárlás teljes összegét nem kell egy összegben kifizetniük, helyette kisebb részletekben, rövid időszakok alatt, jellemzően hetek vagy hónapok alatt teljesíthetik a kifizetéseket.

Ez a megoldás sokak számára kényelmes lehetőséget kínál a vásárlási költségek elosztására, azonban aggasztó, hogy egyes fogyasztók túlságosan eladósodnak. Jelenleg a BNPL termékek nincsenek szabályozva, és a Citizens Advice szerint az új intézkedések „lényeges lépést” jelentenek a vásárlók jobb védelme felé. Tom MacInnes, a Citizens Advice politikai igazgatója kijelentette, hogy „túl sokáig voltak az emberek kitéve a megfizethetetlen adósságnak egy olyan BNPL szektor által, amely a szabályozási szürke zónában működött”. Hozzátette, hogy sokan küzdenek a visszafizethetetlen hitelek miatt, elmaradnak a szükséges számlák kifizetésével, és gyakran sürgősségi támogatásra van szükségük, például étkezési jegyekre.

A szektorra vonatkozó szigorúbb ellenőrzési intézkedésekről már évek óta beszélnek, a korábbi kormány pedig 2023-ban már bejelentett terveket. Az új jogszabály, amely jövőre lép életbe, előírja, hogy a BNPL cégeknek következetes szabványokat kell követniük, hogy a vásárlók tudják, mibe vágnak bele, hogy meg tudják-e engedni a vásárlást, és hogyan kérhetnek segítséget szükség esetén. Ez magában foglalja a „előzetes” hitelképeségi ellenőrzéseket, a gyorsabb visszatérítési lehetőséget és a jogot arra, hogy panaszt tegyenek a Pénzügyi Ombudsmanhoz.

Emma Reynolds, a pénzügyminisztérium gazdasági államtitkára hangsúlyozta, hogy a BNPL „átformálta a vásárlást milliók számára”, de a fogyasztók védtelenül maradtak, és a szektor „vadnyugati” állapotban működött. „Ezek az új szabályok megvédik a vásárlókat az adósságcsapdáktól, és biztosítják a szektor számára a szükséges biztonságot a beruházásra, növekedésre és munkahelyek létrehozására” – tette hozzá.

A múlt héten a brit pénzügyi felügyelet, a Pénzügyi Magatartási Hatóság (FCA) átfogó felmérése azt mutatta, hogy a BNPL használata „jelentősen megnőtt”, az elmúlt három évben kétmillióval emelkedett. A felmérés szerint a magányos szülők 40%-a és a 25 és 34 év közötti nők 35%-a használ BNPL termékeket. Lisa Webb, a Which? fogyasztóvédelmi egyesület jogi szakértője elmondta, hogy a kutatásuk azt jelzi, hogy „sok felhasználó nincs tisztában azzal, hogy kölcsönt vesz fel vagy hogy mi történik, ha elmulasztja a kifizetéseket”.

A Klarna, a brit BNPL szolgáltatások egyik legnagyobb szolgáltatója, elmondta, hogy a cég 2020 óta támogatta a szektor szabályozását. „Örömünkre szolgál, hogy előrelépés történt a szabályozás terén, és várjuk a közös munkát az FCA-val a fogyasztók védelmét szolgáló szabályok kidolgozásában” – nyilatkozta egy szóvivő. A Clearpay, egy másik jelentős BNPL szolgáltató, szintén jelezte, hogy „támogatni fogja az FCA-t a megfelelő célú szabályozás kidolgozásában, amely biztosítja a fogyasztói védelmet, elősegíti a szükséges innovációt a fogyasztói hitel területén, és támogatja az Egyesült Királyság virágzó FinTech szektorát”.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5yg5le8p25o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük