Gazdaság,  Hírek

Több millió vásárló kaphat 70 fontos kártérítést a Mastercard döntése nyomán

Milliók számára nyílik lehetőség arra, hogy akár 70 fontot is visszakapjanak, miután egy bíróság jóváhagyta a Mastercard ellen indított, történelmi díjakkal kapcsolatos keresetet. A döntés egy hosszú ideje húzódó jogi ügy végkimenetele, amely közel egy évtizede kezdődött, és amelyet egy volt pénzügyi ombudsman, Walter Merricks indított. Merricks érvelése szerint a vásárlók magasabb árakat fizettek a termékekért, mivel a Mastercard által a tranzakciók során kirótt díjak indokolatlanul magasak voltak, és ez a 15 éves időszakra, 1992 és 2008 között, vonatkozik.

Fontos megjegyezni, hogy a kártérítésre való jogosultsághoz nem szükséges, hogy valaki valaha is birtokolt volna Mastercard kártyát. A Mastercard nem kívánt nyilatkozni a bírósági döntésről. A kártérítésre jogosult fogyasztók azok, akik 1997 júniusa és 2008 júniusa között legalább három hónapot Angliában, Walesben vagy Észak-Írországban éltek, és akik vásároltak termékeket vagy szolgáltatásokat olyan brit üzletektől, amelyek elfogadták a Mastercard hitelkártyákat. Skóciában a jogosultsági időszak kezdete 1992 májusa.

A teljes kártérítési összeg 200 millió font, amelyből 100 millió fontot kifejezetten a fogyasztóknak tartanak fenn, akiknek az év végéig van lehetőségük a kérelem benyújtására. Ha a várt 5%-os kérelmezői arány, azaz 2,5 millió ember valóban jelentkezik, akkor mindannyian 45 fontot fognak kapni. Ha kevesebb ember igényli a kártérítést, a kifizetések maximuma 70 fontra korlátozódik. Merricks elmondta, hogy a fogyasztók hamarosan regisztrálhatnak a kifizetésre egy online űrlap kitöltésével.

Merricks a keresetet azért indította, mert az Európai Bizottság 2007-ben megállapította, hogy a Mastercard „multilaterális váltási díjai”, amelyeket az üzleteknek kellett fizetniük, sértették a versenytörvényt 1992 óta. A díjakat a Mastercard kártyát elfogadó kiskereskedők fizették, nem pedig a vásárlók. Merricks azonban azt állítja, hogy a kiskereskedők által fizetett díjak miatt a vásárlók is hátrányt szenvedtek el, mivel az üzletek az extra költségeket a magasabb termék- és szolgáltatásárakban hárították át. Azt állította, hogy 46 millió brit vásárlót túlszámláztak.

Bármelyik visszaigényelt összeg, amelyet nem igényelnek, várhatóan a pert finanszírozó céghez kerül. A Versenyfellebbviteli Bíróság kedden jóváhagyta a csoportos kereseti ügyben a megállapodást. Merricks a döntésről elmondta, hogy azért indította ezt az ügyet, mert úgy vélte, hogy „a Mastercard által a kiskereskedőknek a kártyás tranzakciók feldolgozásáért fizetett díjak törvénytelenül magasak voltak”. Hozzátette: „Gyakorlatilag minden brit fogyasztó hosszú időn keresztül hátrányt szenvedett el, mivel magasabb árakat kellett fizetniük, mint amit valójában kellett volna, mivel a kiskereskedők áthárították ezeket a költségeket.”

A most jóváhagyott megállapodás szerinte „méltányos és igazságos eredményt” jelent a brit fogyasztók számára. A bírósági döntés és a kártérítési lehetőség bejelentése mellett a háztartási energiaárak is várhatóan csökkenni fognak júliusban, megszakítva a szabályozó árplafonjának három egymást követő emelkedését. A gáz- és áramdíjak csökkenésére számítanak az Ofgem új árplafonja alapján. A hitelezőknek kötelező lesz a megfizethetőségi ellenőrzéseket elvégezniük, és a vásárlóknak gyorsabb hozzáférésük lesz a visszatérítésekhez a tervek szerint. A tartozással küzdő emberek körében a stressz és szorongás szintje továbbra is magas, de a felmérések alapján segítség áll rendelkezésre. A fiatal vásárlók keményen spórolnak, városokat váltanak, és állami programokat használnak, hogy feljussanak a lakáspiacon.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c14kkjyrk20o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük