
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland, Ausztrália felett hat hónapnyi eső zúdult, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, mivel nem tudták, milyen szintű áradással és károkkal ébrednek reggel. Különösen megviselt helyzetben volt Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktatóként dolgozik, de emellett amatőr időjárás-előrejelzőként is tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Brown úr a Wally’s Weather nevű Facebook oldal mögött áll, amelynek 107 000 követője és havi 24 millió megtekintése van, és amely Queensland időjárására összpontosít. A rekordot döntő áradások idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia otthonát, Brown úr folyamatosan posztolt, még éjszaka is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy az időjárásradaron öt órás folyamatos eső közeledik, korábban távozott a munkahelyéről, nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette, hogy tegyenek hasonlóan. „Amikor nagy időjárási esemény van, próbálsz minél több előrejelzést adni az embereknek, hogy felkészülhessenek” – mondta Brown.
Townsville-ben él, amely egy olyan terület központja, amely januártól márciusig tartó csapadékos, forró és párás időszakáról ismert. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramot is veszítenek, valószínűleg internetkapcsolatuk van. Ezek a rendszerek hajlamosak éjszaka bekövetkezni, amikor nem látni, mi zajlik, így úgy érzed, te vagy a szemeik és füleik” – tette hozzá Brown. Az ő aktív, rendkívül elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi média felé a hírek és időjárási frissítések érdekében. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így szerzi be ezeket az információkat. Az emberek ugyanolyan figyelemmel kísérik a Facebook-influencereket, mint a újságírókat és a mainstream médiát, sőt sok esetben még nagyobb figyelmet fordítanak rájuk, mint a hagyományos média képviselőire a YouTube-on, Instagramon és TikTokon.
Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben találta magát a februári Alfred trópusi ciklon által okozott heves esőben és áradásban, inkább az Ausztrál Meteorológiai Szolgálat hivatalos tanácsait követte, mivel úgy véli, ők nyújtják a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket. Angus professzor elismeri, hogy az olyan időjárási influencerek, mint Brown Wally’s Weather-e, a mainstream médiába és a kormányzati forrásokba vetett bizalom csökkenésének következményei. „Az időjárási influencerek népszerűsége, különösen a vidéki és regionális területeken, abból adódik, hogy rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket nyújtanak, amelyeket a mainstream média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus professzor. „Közvetlen kapcsolatban állnak a közönséggel, személyre szabott elemzéseket kínálva, és válaszolva a közösség aggodalmaira, ahogyan a hagyományos hírcsatornák általában nem teszik.”
Ugyanakkor az időjárási influencerek esetében problémát jelent a riogatásra való hajlam, amelyet a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing társaság is tapasztalt. 2018-ban a Facebookon egy millió követőjének történelmi csapadékszintekről és áradásokról adott hírt, ami végül nem következett be. Angus professzor rámutat, hogy az időjárási influencerek gyakran hajlamosak a túlozásra és a hamis információk terjesztésére, mivel nem állnak olyan szigorú ellenőrzés alatt, mint a hagyományos média és a hivatalos kormányzati források. „Ami fontos, hogy megértsük, ők is részei az figyelemgazdaságnak. Minél több nézőt vonzanak, annál nagyobb elköteleződést látnak a mutatóikban. A hivatalos szervek óvatosak a figyelmeztetések és evakuálási parancsok kiadásában, mert néhány hamis riasztás után az emberek elveszíthetik a bizalmukat” – magyarázta Angus professzor.
Alan Sealls, egykori tévés meteorológus, aki jelenleg meteorológiát tanít az Alabama Egyetemen, szintén osztja ezt a véleményt. Sealls professzor személyes nézete az, hogy a képzett meteorológusok, akik online platformot üzemeltetnek, értéket adnak hozzá, míg a formális képzés nélküli influencerek hiteltelenné tehetik a szakmát. Andrew Brown, a Wally’s Weather mögött álló önképzett meteorológus, IT mesterdiplomával és számos más technológiai képesítéssel rendelkezik. Az időjárás-előrejelző berendezésekbe fektetett tőkéje olyan jelentős volt, hogy három évvel ezelőtt bevezette a fizetős előfizetéseket, amelyek azonban főként csak a költségeit fedezik.
Brown úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel, és azt is, hogy egy országos műveletbe is kiterjeszthesse tevékenységét. Ám az időjárási influencerek világában pénz is kereshető. Colorado államban Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik, és egy energiacégnél dolgozik, de TikTok-on is 135 000 követője van. Markowitz elmondta, hogy a livestream adományok, szponzorációk, márkamegállapodások és a TikTok Kreatív Program révén havonta akár több ezer dollárt is kereshet. „Ez határozottan nem elegendő ahhoz, hogy felmondjak, és nem is szeretném. Csak szórakozásként kezelem, amit általában utazásra költök” – mondta Markowitz.
Brown úr szeretné, ha egyszer a tanítástól visszavonulna, és több időt tudna szentelni a Wally’s Weather-nek, valamint unokáival töltene időt, de tudja, hogy ez még várat magára. Amit viszont nem szeretne, hogy a lap arca legyen – eddig ezt sikerült elkerülnie. „Nem igyekszem felfedni, ki vagyok, mert szeretem, ha le tudok sétálni az utcán anélkül, hogy zaklatnának. Már voltam rádióinterjún, és akkor elmentem a személy mellett, aki nem tudta, hogy én vagyok” – mondta Brown. „Néha be tudok állni a sorba, és hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs, hogy éppen ott állok. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz.”

