
M&S leállítja az online rendeléseket és visszatéríti a pénzt a kibertámadás után
A Marks & Spencer, a brit székhelyű kiskereskedelmi óriás bejelentette, hogy leállította online rendelések fogadását, miután súlyos kibertámadás érte a céget. A problémák már a múlt hétvégén elkezdődtek, amikor a vásárlók egyre több panaszt tettek közzé a közösségi médiában. A cég kedden megerősítette, hogy „kibertámadással” néz szembe, ami miatt az online és mobilalkalmazásos vásárlást teljesen felfüggesztették. A cég közleménye szerint azokon a rendeléseken, amelyeket pénteken adtak le, visszatérítést fognak biztosítani.
A Marks & Spencer részvényei 5%-kal estek vissza a bejelentés után, de azóta már valamelyest helyreálltak. A vásárlók szombat reggel is tapasztalták, hogy az online rendelés lehetősége továbbra is szünetel. A cég a közösségi médiában elnézést kért az okozott kellemetlenségekért, és hangsúlyozta, hogy tapasztalt csapata, élvonalbeli kiberszakértők támogatásával, keményen dolgozik az online vásárlás helyreállításán. Azt is megjegyezték, hogy boltjaik nyitva maradnak, a vásárlók pedig továbbra is normálisan vásárolhatnak az üzletekben.
A Marks & Spencer korábban már küzdött a kontakt nélküli fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást és az ajándékutalványokkal való vásárlásokat érintő problémákkal. Az online rendelés felfüggesztése óta a cég válaszolt a közösségi médiában feltett kérdésekre, és tájékoztatta a vásárlókat, hogy az ajándékutalványok és a hitelesítési bizonylatok jelenleg nem használhatóak sem boltban, sem online. Ugyanakkor azt is közölték, hogy ha valaki már kapott értesítést arról, hogy a kiválasztott termék készen áll a személyes átvételre, akkor nyugodtan bejöhet az üzletbe, és átveheti azt. Az üzletekben az összes csomagot addig tartják, amíg a helyzet normalizálódik, így azokat nem küldik vissza.
Sokan kritizálták a Marks & Spencer-t a helyzet kezeléséért, különösen a vásárlókkal való kommunikáció miatt. Egy vásárló arról számolt be, hogy miután az éjszaka során értesítették, hogy az ajándékutalványok problémája megoldódott, másnap az üzletben ismét elutasították, így ez volt a negyedik nap, amikor nem tudta felhasználni az ajándékutalványát. Ezzel szemben mások az üzletben dolgozó személyzetet dicsérték a nehéz helyzet ellenére nyújtott szolgáltatásukért, és arra kérték a vásárlókat, hogy ne a dolgozókon vezessék le a frusztrációjukat.
A kibertámadás következményei miatt a vásárlóknak számos kérdésük van a már meglévő vásárlásokkal, rendelések állapotával és a visszatérítésekkel kapcsolatban. A Marks & Spencer online élelmiszerboltja, az Ocado, amely az M&S ételeit értékesíti, nem érintett a problémákban, mivel egy teljesen külön rendszer működteti. Az Információs Hatóság képviselője a BBC-nek elmondta, hogy a Marks & Spencer értékeli az általuk nyújtott információkat, miután a cég bejelentette a kibertámadást. A Marks & Spencer kedden arról is tájékoztatta a Nemzeti Kibervédelmi Központot (NCSC) az incidensről, és a Nemzeti Bűnügyi Ügynökség is jelezte, hogy együttműködik a NCSC-vel a cég támogatásában.
A Marks & Spencer pénteki tájékoztatója az ügyfeleknek hangsúlyozta, hogy az online rendelések felfüggesztése a vállalat „proaktív kezelésének” része a kibertámadás következményeivel kapcsolatban. A cég elmondása szerint a csapat, élvonalbeli szakértők segítségével, folyamatosan dolgozik az online működés helyreállításán, hogy továbbra is jól szolgálhassák vásárlóikat. A kibertámadás következményei körüli spekulációk középpontjában áll, hogy az ilyen támadások milyen gyorsan képesek megbénítani a kiskereskedelmi vállalatok működését, mind digitális, mind fizikai csatornákon. A Marks & Spencer nem az első cég, amely jelentős zűrzavart tapasztal az online szolgáltatásaiban, e hónapok során több nagy márka is hasonló problémákkal küzdött. Az ügyfelek türelmét és megértését a cég nagyrabecsüli, és remélik, hogy a helyzet hamarosan rendeződik.

