
Titanic újabb titkai: forradalmi felfedezések a hajó utolsó óráiról
A Titanic katasztrófájának részletes elemzése egy teljes méretű digitális szkennelés révén új betekintést nyújt a híres óceánjáró végső óráiba. Az 1912 áprilisában történt tragédiában 1,500 ember vesztette életét, amikor a hajó jéghegynek ütközött és elsüllyedt. A szkennelés során készült pontos 3D-s másolat megmutatja, milyen erőszakosan hasadt ketté a hajó, miközben a mélybe süllyedt. A vizsgálat során felfedezett új részletek közé tartozik egy kazánház is, amely megerősíti a szemtanúk beszámolóit, miszerint a mérnökök egészen a végsőkig dolgoztak azon, hogy a hajó fényei ne aludjanak ki. A számítógépes szimuláció azt is sugallja, hogy a hajótestben keletkezett, A4-es papírméretű lyukak vezettek a süllyedéséhez.
Parks Stephenson, a Titanic elemzője, kijelentette: „A Titanic az utolsó túlélő szemtanúja a katasztrófának, és még mindig van mesélni valója.” A szkennelést a National Geographic és az Atlantic Productions készített új dokumentumfilmje, a „Titanic: A Digitális Feltámadás” számára tanulmányozták. A hajóroncs, amely 3,800 méter mélyen fekszik az Atlanti-óceán jeges vizeiben, vízalatti robotok segítségével lett feltérképezve. Több mint 700,000 képet készítettek minden lehetséges szögből, hogy létrehozzák a „digitális ikert”, amelyet a BBC News 2023-ban mutatott be először a világnak. Mivel a roncs rendkívül nagy, és a mélység sötétjében fekszik, a felfedezésükhöz használt merülőhajók csak ízelítőt adtak a látványból. A szkennelés azonban lehetővé tette a Titanic teljes körű megtekintését.
A hatalmas orr rész szinte függőlegesen áll a tengerfenéken, mintha a hajó folytatná az útját, míg a hátsó rész 600 méterre egy összegyűrt fémhalomként hever. Ez a károsodás a hajó tengerfenékbe csapódásakor történt, miután kettétört. Az új feltérképezési technológia más megközelítést biztosít a hajó tanulmányozásához. „Ez olyan, mint egy bűntény helyszíne: látnunk kell, mi a bizonyíték, és azt kontextusba helyezni, ahol található,” mondta Stephenson. „A roncshelyszín teljes körű megtekintése kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, mi is történt itt.”
A szkennelés új részleteket is felfedett, többek között egy portholt, amelyet valószínűleg a jéghegy tört össze. Ez összhangban van a túlélők beszámolóival, miszerint a jég bejutott néhány utas kabinjába a ütközés során. A Titanic hatalmas kazánházát is tanulmányozzák a szakértők, amely a hajó törésének helyén, az orr hátsó részén helyezkedik el. Utasok nyilatkoztak arról, hogy a fények még mindig világítottak, miközben a hajó a hullámok alá merült. A digitális másolat azt mutatja, hogy néhány kazán meggyötört állapotban van, ami azt jelzi, hogy működtek, amikor a vízbe merültek. A hátsó fedélzeten egy nyitott szelep is felfedezésre került, jelezve, hogy a gőz még mindig áramlott az áramtermelő rendszerbe. Joseph Bell vezetésével a mérnökök egy csapata maradt hátra, hogy szenet rakjanak a kazánokba, hogy a fények égve maradhassanak. Mindezek a hősies tettek sok életet mentettek meg, mondta Stephenson.
„A fények és az áram egészen a végéig működtek, hogy a személyzetnek elegendő ideje legyen biztonságosan vízre bocsátani a mentőcsónakokat, ne sötétségben kelljen ezt tenniük,” mondta a BBC-nek. „Hosszú ideig megőrizték a káosz távolságát, és mindez megjelenik a hátsó fedélzeten található nyitott gőzszelepen.” Egy új szimuláció további betekintést nyújt a süllyedés folyamatába. A hajó részletes strukturális modelljét a Titanic terveiből készítették, és figyelembe vették a hajó sebességét, irányát és helyzetét is, hogy előre jelezzék a jégheggyel való ütközés során keletkezett károkat.
„Fejlett numerikus algoritmusokat, számítógépes modellezést és szuperszámítógépes lehetőségeket használtunk a Titanic süllyedésének rekonstruálásához,” mondta Jeom-Kee Paik professzor, a University College London kutatója, aki a kutatást vezette. A szimuláció azt mutatja, hogy amikor a hajó csak egy enyhe ütközést szenvedett el a jégheggyel, egy sor lyuk keletkezett a hajótest szűk részén. A Titanicot úgy tervezték, hogy elsüllyeszthetetlen legyen, és képes legyen úszni, még akkor is, ha négy vízálló rekesz megtelik. A szimuláció szerint a jéghegy okozta kár hat rekeszre terjedt ki. „A különbség a Titanic süllyedése és nem süllyedése között a papírméretű lyukak finom határain múlik,” mondta Simon Benson, a Newcastle-i Egyetem tengeri építészeti docense. „De a probléma az, hogy ezek a kis lyukak egy hosszú szakaszon találhatók, így a víz lassan, de biztosan beáramlott az összes lyukon, és végül a rekeszeket is elöntötte a víz, így a Titanic elsüllyedt.”
Sajnos a károk a szkennelés során nem láthatók, mivel az orr alsó része a üledék alatt rejtőzik. A Titanic emberi tragédiája azonban továbbra is nagyon is látható. Személyes tárgyak a hajó utasaitól szétszórva hevernek a tengerfenéken. A szkennelés új nyomokat ad a 1912-es hideg éjszaka eseményeihez, de a szakértőknek évekre lesz szükségük, hogy alaposan megvizsgálják a 3D-s másolat minden részletét. „Csak kis mértékben mesél nekünk, apránként,” mondta Stephenson. „Minden alkalommal arra késztet, hogy többet akarjunk tudni.”

