
Vonatvezetői korhatár 18 évre csökkentve
Az Egyesült Királyságban a vasúti szolgáltatások terén jelentős változások várhatóak, miután a kormány bejelentette, hogy a vonatvezetők minimális életkorát 20 évről 18 évre csökkentik. Ezzel a lépéssel a kormány célja a vonatvezetői hiány problémájának kezelése, amely az utóbbi időszakban egyre súlyosabbá vált. Az új szabályozás kapcsán Heidi Alexander közlekedési miniszter kijelentette, hogy ez „merész lépés a vonatjáratok javítása érdekében, és lehetőséget teremt ezer új munkahely létrehozására.” A vonatvezetői hiány már most is súlyosan érinti a vasúti szolgáltatásokat, hiszen a nyugdíjba vonuló dolgozók helyettesítése komoly kihívást jelent a cégek számára.
A vonatvezetők szakszervezete, az Aslef, üdvözölte a döntést, amely lehetőségeket nyújt a frissen végzett középiskolások és főiskolások számára. A 22 éves vonatvezető, Charlie Eric Potts Nottinghamshire-ből, elmondta, hogy már 18 évesen szeretett volna jelentkezni a vonatvezetői pozícióra, de kénytelen volt várni, míg betöltötte a minimális korhatárt. „Apám vonatvezető, és mindig mesélt a munkájáról, ami nagyon érdekes számomra” – tette hozzá. Potts hangsúlyozta, hogy a korhatár csökkentése lehetőséget ad a fiataloknak, akik képesek ellátni a feladatokat, hogy belépjenek az iparágba, egyben pedig segíti a munkaerő fiatalabbá és sokszínűbbé tételét is.
A Vasúti Biztonsági és Szabványügyi Hatóság kutatásai szerint a 18 éves fiatalok képesek biztonságosan irányítani a vonatokat. Jelenleg az Egyesült Királyságban számos vasúti társaság a „pihenőnapos munkavégzésre” támaszkodik, amely során a vonatvezetők önkéntesen vállalnak plusz műszakokat a menetrend szerinti szolgáltatások lebonyolítására. Azonban, ha nem elég a jelentkező, vagy ha a vezetők betegek, az jelentős zűrzavart okozhat az utasok utazásában. A közlekedési minisztérium adatai szerint a szolgáltatásokat megelőző éjszakán történő lemondások 87%-a a vezetőhiány miatt következik be.
A vonatvezetők átlagos életkora 48 év, és a becslések szerint 2029-re a dolgozók 30%-a eléri a nyugdíjkorhatárt. Jelenleg a vonatvezetőknek csupán 9%-a nő, míg az etnikai kisebbségek aránya még alacsonyabb, mindössze 12%. Elizabeth Kirby, a 34 éves vonatvezető Lincolnshire-ből, szintén pozitívan értékelte a szabályváltozást, mondván, hogy ez egy fantasztikus lehetőség a fiatalok számára, amely bővíti a jelöltek körét, és számos lehetőséget kínál a vasúti iparban.
A vonatvezetői szakszervezetek tavaly nyáron indított sztrájkjai a bérezéssel és a munkakörülményekkel kapcsolatban széleskörű vasúti zűrzavart okoztak, amely 2024 szeptemberéig tartott, míg végül megállapodás született a szakszervezeti tagokkal. A kormány és az Aslef nem erősítette meg, hogy mennyivel emelkedik a vonatvezetők átlagos fizetése a béremelések után. A Rail Delivery Group adatai szerint 2023-ban az átlagos éves bér 60,055 font volt, míg a BBC becslése szerint a jövő évi átlagfizetés körülbelül 69,000 font körül alakulhat.
A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a bérek a különböző vasúti társaságoknál eltérőek, de a képzett vonatvezetők általában 30,000 font éves fizetéssel kezdik karrierjüket, és fokozatosan növelhetik jövedelmüket a tapasztalatuk függvényében. A vonatvezetői képzés általában egy-két évet vesz igénybe. A minisztérium úgy véli, hogy az új munkahelyek és gyakornoki programok 18 évesek számára már decemberben elérhetőek lehetnek. Az életkor csökkentésére vonatkozó konzultáció tavalyi lefolytatása során a korábbi konzervatív kormány széleskörű támogatást kapott az iparágban.
Alexander miniszter jelezte, hogy a munkájuk során a fiatalok bevezetése a munkaerőpiacra kiemelt célja a munkahelyteremtésnek, amely hozzájárul a gazdaság fellendítéséhez és a fiatalok számára egy sikeres karrierpálya megnyitásához. Mick Whelan, az Aslef szakszervezet főtitkára kiemelte, hogy az iparág jelenleg elveszíti azokat a fiatalokat, akik vonatvezetői pályára szeretnének lépni, mivel nem várják meg a 20. életévüket. Az új politika várhatóan növelni fogja a sokszínűséget a vonatvezetői pályán, és ösztönözni fogja a fiatalokat a szerepvállalásra. Az életkor csökkentését már más országokban, például Franciaországban, Németországban, Hollandiában és Svájcban is bevezették, míg a Londoni Közlekedési Hatóság 2007-ben nyitotta meg a metró vonatvezetői gyakornoki programját a 18 éves fiatalok előtt.

