“Gépzsír” a térdnek – Így jógázz az ízületek egészségéért!

“Gépzsír” a térdnek – Így jógázz az ízületek egészségéért!

A futás a láb ízületeit különösen nagy igénybevételnek teszi ki. Ezzel magyarázható, hogy mióta futásra adtad a fejed, állandóan a térd és a boka ízületek védelmével kapcsolatos intelmekbe botlasz. Minden tanács közül az első és legfontosabb pedig úgy hangzik: MINDIG melegíts be!

A futás során a láb ízületei különösen nagy terhelésnek vannak kitéve, hiszen a szokásos, viszonylag állandó terhelést jelentő testtömeg-hurcolás helyett ilyenkor zötyögünk, azaz rá-rápottyantjuk testtömegünket azokra a szegény ízületekre. Néha, amikor elnézegetem a magamét – például a lábfej vagy a boka apró kisízületeit – eltépelődöm azon, hogy azok a pici szalagok meg porcok hogy a csudában nem porladnak szét az én kevésbé apró testem alatt?

Szerencsére nem teszik, és ebben valószínűleg az is közrejátszik, hogy az ízületi tokon belül folyadék van, amely amellett, hogy afféle “bio-organikus lengéscsillapító”-ként is működik, kis túlzással a porcok gépzsírjának is nevezhető – mindjárt azt is elmondom, hogy hogyan.

Porckopás ellen a mozgás a tuti!

Tudtad, hogy az ízületi porcnak nincs is vérellátása? És ha nincs neki, akkor vajon hogyan táplálkozik?

Az ízületi porc a tápanyagokat úgynevezett diffúzióval kapja az ízületi folyadékból. Tehát az ízületi folyadék nem csupán holmi síkosító és lengéscsillapító anyag, hanem az ízületi porc védelmének és táplálásának legfontosabb eszköze is egyben.

Ha szeretnéd az ízületeidet jó egészségben tudni, a mozgás a legtöbb, ami tehetsz önmagadért, hiszen azzal az ízületi folyadékkal, mint valami jófajta mélyápioló-regeneráló “krémmel”, kenegeted a porcokat.

Hogyan melegítsd be jógával a térdet?

Ízületek bemozgatása úgy az igazi, ha nem terhelés alatt végzed, hanem például fekve, ülve vagy felemelt lábakkal. Arra az esetre, ha a fentiek ellenére inkább mégsem vetődnél hanyatt a Margit-szigeti bejárónál, égbe kiálló futócipőkkel térdet és bokát melegíteni, hoztam valami életszerűbb megoldást:

Zárt állásban hunyd le a szemed, és maradj így néhány másodpercig! Hallgasd meg magad körül a hangokat, érezd meg a ruhád és a levegő érintését a bőrödön, majd vezesd a figyelmedet befelé! Vizsgáld meg belülről a testedet, testérzeteidet, ahogy talán még egy párszor aprókat korrigálsz, billegsz a lábakon egyensúlyozva, majd figyeld meg a légzést! Érkezz meg!

Lassan nyisd ki a szemed, és emeld fel behajlítva a jobb lábadat, és kulcsold össze a kezeidet a comb alatt! A lábszár és a lábfej lógjon függőlegesen lefelé, a comb legyen vízszintes!

Egyenesítsd ki a gerincet, nyújtsd meg a fejtetőt függőlegesen fölfelé, lélegezz ki, majd a következő belégzésre nyújtsd ki a térdet úgy, hogy az egész lábad vízszintes legyen, és pipálj erősen a lábfejjel! Kilégzésre vissza, lazítsd el a lábat, lógjon a lábszár és a lábfej!

Ismételd a gyakorlatot 7-10-szer, közben pedig figyeld meg, milyen érzéseid vannak a térdben és a combokban!

A végén lógasd, lóbáld még egy kicsit a lábat, majd engedd vissza a talajra, és végezd el a gyakorlatot a másik lábadra is!

gyeva@plussizejoga.hu'
Követem Győrffy Éva:

15 éve foglalkozom jógával, ma már az Egészségügyi Szakdolgozók Országos Nyilvántartásában jegyzett alternatív mozgásterapeutaként. Kiemelt területeim a hormonális egyensúly, az önbizalom, az elhízás és a civilizációs ártalmak. A Fuss te is! mozgalommal a Plus size jóga videókurzusom megjelenése kapcsán találkoztam, és nagy örömmel csatlakoztam ehhez a hasznos, felelős és egészséges kezdeményezéshez.